خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

زیر ساختهای هویتی خشک

زیرساختهایی که شمرده میشود بخش کوچکی از هویت مارا در بر میگیرد

1-قلعه:نماد مقاومت -جنگاوری و الگوی تنازع بقای مردم ماست.

همانطوریکه میدانیم ابتدا نیاکان ما در کنار رودخانه  فصلی خشک سکنا داشته اند سپس بخاطر طغیان احتمالی رودخانه و یورش های گاه و بیگاه بیگانگان ،خود را به بلندی یعنی قلعه رسانده اند.ودر آنجا مسلح وشباهنگام به نگهبانی میپردازندودر طی دوران اجانب را کشته و خود جان باخته اند.

2-حفر کانال یا سوق بین قلعه و کاریز خشک بطول نزدیک به یک کیلو متر:این نماد سختکوشی و تلاش برای زندگی کردن وداشتن امید به آینده و استتار.

  

3-ساخت پل با قدمت بیش از نیم قرن:نماد پیش بینی و پیشگویی و خلاقیت و تلاش برای خروج از بحران سیل.

4-بند آغول:از ساخت و تخریب آن اطلاع دقیقی در دست نیست . و این نماد آبادانی و رونق کشاورزی است.

5-وجود آس های متنوع(آبی-بادی - دیزلی): اینها نماد توسعه - کارآفرینی و کار گشایی است و وابستگی کل منطقه به خشک را میرساند.

6-آرامگاه سراینده بزرگ بنام میرزا کوچک:در دهه شصت مقبره اش تخریب و بجای آن کودکستان ساخته شد.سالیان سال روز عاشورا در جوار مرقد وی برگزار میشد.روحش جاویدان و یادش گرامی باد.

7-مسجد ستونی و قدیمی خشک(  نزدیک به یک قرن):نماد پلورالیزم مذهبی و کثرت گرایی در خشک است و نیاکان ما recpect to the another tareqhas را به شایستگی به نمایش گذاشته اند.

8-مدرسه قدیمی (1319):نماد فرهنگی است و تاثیر شگرف آن بر خشک و منطقه بر هیچکس پوشیده نیست. برماست که برای مرمت و نگهداری آن چاره ای بیندیشیم که بیش از این تخریب نگردد.تا میانه دهه 60دانش آموزانی از سده- گازار-مهمویی- برکوک- شوراب - میریک- اوجان -بنخونیک- روشک- سینیدر-کلاته بالا-کلکیخ-زمانی- کلاته رحمانی-جنت آباد-کرشک در خشک درس میخوانده اند.

9- خانه های گنبدی کلان:نماد معماری پویا و نیایش.

10-جیمخانه:

11-فرهنگ و دانش ژرف:

12-وجود شخصیت های تاثیر گذار:

تورا ای کهن بوم دوست میدارم،تورا ای گرامی وطن دوست میدارم،تورا ای زادگاهم ای خشک ای همیشه جاوید ای پیشینه قهرمان دوست میدارم.ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.