خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

هفته نامه خبری خشک تر و تازه هر پنجشنبه با شما



خلاصه خبرها

1-مقایسه خانه انصاف و شورای اسلامی.

2-خشک در درازای تاریخ(به قلم آقای ع.میرابی).

3-در جستجوی ریشه اعتماد و اعتبار مردم ما در منطقه قاینات( آس ها).


#-جایگاه و اقتدار خانه انصاف و شورای اسلامی در صفحه    2    وبلاگ شرح و بسط داده شده است.در نظر است  در آینده نزدیک با اعضای محترم شورای اسلامی مصاحبه صورت گیرد.



#- خشک در  درازای   تاریخ

خشک یکی از روستاهای کهن و تمدن ساز منطقه بشمار میرود بطوریکه تاقبل از تاسیس مدرسه (۱۳۱۹) بدلیل داشتن مکتب خانه که کار اموزش قرآن توسط مرحوم آخوند ملا مراد را بعهده داشت و بعداز ایشان اقای بصیرنژاد و دیگر استادان این امر مهم را ادامه دادند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بدلیل همین مکتب خانه بالاترین آمار قرآن خوانان متعلق به روستای خشک میباشد و همین باعث شد  که بسیاری از انان با اندکی تلاش سواد خواندن و نوشتن در حد نیاز را فرا گیرند

خشک بدلیل جمعیت بالا در ان زمان(قبل از دهه 60) مورد توجه بسیاری از تاجران و بقول ان روزها معامله گران قرار میگرفت و بعلت تردد زیاد غریبه ها به خشک به تدریج فرهنگ و تمدن ان به سایر روستاهای  نزدیک انتقال می یافت و بعداز تاسیس مدرسه در سال ۱۳۱۹ به بعد بود که فراگیران دانش از تمامی مناطق جهت تحصیل به خشک می امدند(در مباحث قبل به ان پرداخته شد).

اگرچه امروز تقریبا تمام جوانان  جهت یافتن شغل به تهران و سایر شهرها مهاجرت میکنند ولی از دهه ۸۰ به بعد با مهاجرت معکوس مواجه شدیم(مهاجرت بازنشسته ها)  که باعث خوشحالی خصوصا سالمندان عزیر گردیده و امیدواریم که در اینده نزدیک مجددا روستای ما سرزنده و پویا گردد.





#- دومین ریشه

در هفته پیش  تاسیس مدرسه 1319 یکی از مهمترین ریشه اخلاق مداری مردم ما مطرح گردید،همچنانکه ذکر شد این سرمایه ریشه در تاریخ خشک دارد بنابراین بر اساس مدارک موجود یکی  بعد از دیگری  مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.

دومین ریشه ، وجود آس ها ی  متنوع (بادی - آبی - دیزلی  و برقی)  در خشک است.

- آس  های بادی غول پیکر: 2 دستگاه (اگر  بازدید کنندگان ارجمند عکسی دارند خواهشمند است به اشتراک بگذارند.)

تکنولوژی بکار گرفته شده در این آس ها در نزدیک به یک قرن پیش باور کردنی نیست.

قطعات تشکیل دهنده:

- یک ساختمان در حدود 12 متر

- چهار پایه چوبی غول پیکر2*2 به ارتفاع سه الی پنج متر

- شش پره عظیم به قطر تقریبا 2 الی 3 متر

- محور دو سرمارپیچ غول پیکر به قطر 20 سانتی متر، جهت انتقال حرکت دورانی به سنگها


1-یکی بر روی تپه سر اوو که در سال 1360 همراه مقبره میرزا کوچک تخریب و بجای آن کودکستان ساخته شد.

2-دیگری بر روی تپه پایین خرمنو (سنگ سیاه)،امروزه هییچ آثاری از آن باقی نمانده است.




-آس آبی:1 دستگاه

1-این دستگاه ،آن ور رودخانه خشک در ابتدای جاده زنگچ یا بنخونیک قرار دارد و خوشبختانه آثار آن همچنان پابر جاست و میشود با کمی سرمایه گذاری آنرا بازسازی و به عنوان یک اثار تاریخی و گرانبها برای بازدید و گردشگری و جهانگردی و کارآفرینی راه اندازی نمود.

آس دیزلی 3 دستگاه

1-یکی در مجاورت منزل آقای قاسمی،نزدیک غسالخانه قدیمی با مدیریت اقای درختی.

2-دیگری در محله سر گدار  در روبروی منزل شادروان آقای اسماعیل عبداللهی با مدیریت ایشان.

3-در روبروی منزل شادروان مشهدی ولی با مالکیت شادروان محمد علی شرمی.

آس برقی 2 دستگاه

1-در مجاورت منزل زنده یاد ملا مراد معلم با مالکیت آقای ذوالفقار دادی.

2- در محله پای شهر با مالکیت شادروان آقای حسین جانگداز.

محصولات عمده مردم در یک صد سال پیش عبارت بود از :گندم - جو - چغندر - شلغم  و پنبه  و هر خانواده بطور میانگین در سال از 5 تا 20 خروار گندم دا شتند یعنی از قرار هر خروار 100 من و هر من در حدود 3 کیلوکه میشود:3*100*20 میشود 6000 کیلو یعنی 6 تن .

این حجم از گندم در آن زمان ،مشت نمونه خروار است و آرد کردن این محصول خود نیاز به یک تکنولوژی داردکه در دست توانای مردم ما بوده است.در آن زمان عصر فئودالی و جامعه ما کشاورزی است

مارکس میگوید تکنولوژی و اخلاق رابطه مستقیم داردبدین معنی که وجود فناوری باعث یک سری رویکردها و کنش ها در جامعه میگردد.

حالا این موضوع در خشک چگونه بازتاب پیدا می کند؟

آرد کردن محصول خود یک نیاز کلیدی بوده است و مردم از روستاهای مجاور با محصولات خود همراه با احشام به خشک می آمده و روزها و شبها در انتظار نوبت سپری می کرده اند.

- در بعد اقتصادی:آن موقع بیشتر معاملات بصورت داد و ستدی بوده است بدین معنی که با خود علاوه بر گندم یک سری محصولاتی که خشکیها فاقد آن بودند مثل  خشکبار : بادام- کیشته زردالو- سنجد- ممیز- آلو - پشم - مو - کورگ و غیره را  آورده و با مغازه داران  معامله می کردند .

-در بعد اجتماعی: این آیند و روند باعث شناخت هر چه بیشتر از همدیگر میشود و الگو برداری صورت میگیرد.

- در بعد فرهنگی: اشتراک گزاری اخلاقی،تجربیات آداب و رسوم ،مشاهدات رفتاری(امانت داری،صداقت،راستگویی،) 

این مراودات و دادو ستدها و نیازها و ارائه تکنولوژی،همه با عث شناخت  طرفین  و خصوصا مردم منطقه از ما شده و آن چیزی است که اعتماد و اعتبار مردم ما را به نمایش میگذارد.

تا پنجشنبه دیگر بدرود.کرونا را با رعایت فواصل اجتماعی و استفاده از ماسک و شستن دستها  به زانو  در می آوریم.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.