خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

هفته نامه خبری خشک تر و تازه هر پنجشنبه با شما




خلاصه خبرها

1- عکسی از پروژه احداث جاده بند آغول(از آقای ر. فروردین).

2-آب را هدر ندهیم(آقای ع.میرابی).

پیام کرونا یی این هفته.

3-در جستجوی ریشه اعتماد و اعتبار مردم ما در منطقه قاینات. (عکس از آقای م.ع.یکه).

4-نگرش عقلانیت در مراسم سوگواری.




1-عکسهای پروژه:



#آب را هدر ندهیم به قلم آقای عبدالعلی میرابی

یکی از مشکلات و معضلات روستای خشک آب آشامیدنی است .جالب است بدانید خشک از روستاهای معدود در استان خراسان جنوبی است که آب در اختیار شورای اسلامی و دهیاری است.چون بالای 90 درصد روستاها این امر به آب و فاضلاب شهرستان واگذار شده و ماهانه قبض آب برایشان صادر می شوداما به دلیل مخالفت عده ای در سالیان گذشته که البته به حق هم بود هنوز اختیار اب بعهده دهیار و شوراست که در این میان متاسفانه در مواقع بروز مشکل مثل سوختن پمپ چاه  و هر گونه ترکیدگی لوله های اصلی و فرعی،هیچکس پاسخگو و جوابگو نیست.و در این میان همه از دهیار و شورا انتظار حل مشکل را دارند.این در حالی است که حدود 14 ماه است که ریالی هزینه توسط مشترکین پرداخت نشده و اردیبهشت ماه امسال پمپ چاه متاسفانه سوخت و تعمیر و تعویض آن حدود 18 میلیون تومان خرج بر داشت و دهیار متعهد به پرداخت آن است. لذا طی جلسه ای که در اردیبهشت ماه با حضور اعضای شورای اسلامی،دهیار محترم و جمعی از اهالی روستا خصوصا صاحب نظران در حسینیه روستا بر گزار گردید،تصمیم بر این شد که اب روستا به بخش خصوصی و اصطلاحا پیمانکار واگذار گردد که قرار شد پیمانکاران اعلام حضور کنند . طبق اطلاع تا کنون 3 نفر برای این کار آمادگی خود را اعلام کرده اند. توضیح اینکه وظایف پیمانکار بصورت کاملا شفاف و موضوع قرار داد در همان جلسه قرائت شده،بهر حال امید واریم بزودی اختیارات آب شرب به پیمانکار واجد شرایط از سوی شورا و دهیاری صورت گیرد.



پیام کرونایی این هفته:با توجه به ادامه دار شدن کرونا و هجوم سیل جمعیت به خشک در ایام پیش رو،احتمال جدی نگرفتن آن از طرف عده ای وجود دارد لذا از آنهاییکه تریبون یا بلندگویی در دست دارند،انتظار میرود موضوع کرونا را امر به ابلاغ نمایند و از شورا و دهیار محترم میخواهیم در این مورد بنحوی از انحا اطلاع رسانی فرمایند زیرا جان سالمندان ما در خطر است.





#-ریشه این سرمایه معنوی از کجا سرچشمه می گیرد.

در هفته پیش سرمایه ای  رونمایی شد که نیاکان ما  آن را به ارث گذاشته اند،آنچه که مبرهن است آنکه این دارایی کار یک دهه،دو دهه نیست و ریشه در تاریخ کهن خشک دارد و دلایل آن نیز متعددند.اما نگارنده یکی از برجسته ترین آنها را در این هفته معرفی میکند.

-تاسیس مدرسه 1319 

بنظر می رسد مدرسه خشک تاثیر چشمگیری در این محصول( اعتبار و اعتماد مردم ما نزد مردم شریف قاینات) داشته است،یادمان باشد مدرسه در زمانی تاسیس گردیدکه:

-علوم متداول بیشتر ،قرآنی،سی پاره و مکتب خانه هایی بود که بر اساس حروف ابجد می چرخید.

-عده زیادی از مردم علوم جدید را شیطانی دانسته و باور داشتند که این درسها و مدارس جوانان   را از راه بدر می کند و ملا نمی شوند لذا در فرستادن فرزندان به مدرسه اکراه داشتند.

-صدای دختران میبایست با انگشت در دهان شنیده شود و گر نه معصیت ببار میایدچه رسد به آنکه علوم شیطانی راهم یاد بگیرند.  بر این باور بودند که با درس خواندن دختر، حیثیت و شرف و خیر و برکت از دیار میرود.

در چنین محیطی،  مدرسه 1319 با همت بزرگان شکل میگیرد،ابتدا استقبال بسیار اندک بوده است اما با اعطای دفتر و قلم و حتی لباس رایگان و عدم اخذ شهریه،بتدریج موج،موج سرازیر میشوند.(در صفحه  3 وبلاگ در مقاله ای تحت عنوان قدم نو پای علوم جدید در خشک بطور مفصل با گفتاری از استاد محترم  جناب  آقای غلامحسین پاک در این رابطه مستند شده است.)

بعد از مدتی  که دانش آموزان خشکی در این مدرسه بالیده میشوند و هیچگونه شیطنتی دیده نمیشود آنگاه جوانان زیادی از روستاهایی همچون:سده (آرین شهر)-گازار- مهمویی- دشت مهمویی- کرشک- جنت آباد- زمانی-جینان-برکوک-شاخن-اوجان-میریک-شوراب-فورگو- بنخونیک-گرازان-سینیدر-روشک-برج محمد-گل گنج-کلاته بالا-کلاته رحمانی-روم و سرحد برای فراگیری علوم جدید راهی خشک میشوند.


تحلیل:بطور میانگین از هر روستایی حداقل 5 نفر  در نظر گرفته شود حدود 100 دانش آموز  خارج از خشک و 20 نفر آموزگار غیر خشکی ،بیش از 120 نفر انسان   در خشک مسکن می گزینند.در اینجا باید همزاد پنداری در 80 سال پیش کرد، در زمانی که تردد از روستایی به روستای دیگر بندرت آنهم توسط چوداران و معامله گران صورت میگرفت.سال تا سال روستاهای نزدیک همدیگر را نمی دیدند. بر خلاف امروز که یک کودک 5 الی 6 ساله صبح که از خواب بیدار میشود میتواند براحتی با هراران انسان  با نگرشهای بعضا متضاد،غیر ایرانی و غیر مسلمان   با جنسیت متفاوت      در جای جای کره خاکی ارتباط برقرار کند.

-الفبای کار این است که مردم ما با خیل عظیمی از مهاجرینی مواجه می شوند که در بسیاری از رسوم ،آداب و لهجه هاو باورهای اجتماعی و حتی مذهبی متفاوتند.

- از اینجا به بعد مردم ما با قانون موجر و مستاجر آشنا می شود.

-با معلمانی  روبرو میشوند که در ادامه با هم ،پیوند اخوت و برادری  جاودانگی  می بندند.

-نکته مهم اینکه مردم ما با کسانی  مواجه میشوند که دیگران هستند ، دیگرانی که باورهایشان،افکار و اعتقاداتشان متفاوت است.

-آنها طبیعی است که با خود یک سری عادات و رفتارها و باورهایی  را به خشک آورده و به یادگار می گذارند.

-این ناهمسانی  و تفاوت نکته بر جسته ای است که مردم آنرا به رسمیت  می پذیرند.یعنی اینکه غیر از ما هم کسانی هستند که راه و رسم زندگیشان فرق دارد و باید  این ناهمگونی را قبول کنیم. آنچه که در پس این غیر یکنواختی وجود دارد آن است که نمیشود  آن را از بین برد و در ثانی زیبایی طبیعت هم در این جورواجوری فرهنگ ها نهفته است .پس برای یک زندگی خوب و امرار معاش سالم باید آستانه تحمل را بالاتر برد.

-اقوا م دانش آموزان و معلمان نیز با فرهنگ و باورهای مردم ما آشنایی پیدا کردند و این نقطه عطفی در تاریخ خشک محسوب می شود.


نتیجه گیری تاثیر مدرسه 1319 بر خشکی ها و روستاهای مورد بحث:

شخصیت های زیادی در کسوت استاد دانشگاه،خلبان،امام جمعه و جماعت آموزگار و.....در این مدرسه بالیده اند اما برکامه اینها مهمترین دستاوردها به شرح ذیل است:

1-به رسمیت شناختن تفاوت در رنگ،نژاد،قوم،جنسیت و مذهب.

2-احترام گذاشتن به تمام و کمال تفاوتها.

3-چگونه زیستن با انسانهای گوناگون و متفاوت از ما.

4-ارتقائ آستانه تحمل در زندگی اجتماعی و اشتراک مساعی.

5-از همه مهمتر از مدرسه 1319 مردم خشک  ، همزیستی مسالمت آمیز و فرهنگ نیمه کثرت گرایانه رایاد گرفته و تجربه کردند .


در اینجا از مسؤلان محلی و استانی خواهشمندیم این میراث فرهنگ کهن را ارج نهاده و جهت بازسازی آن اقدام نمایند،خصوصا شورای اسلامی و دهیاری محترم به هر شکل ممکن تا دیر نشده نسبت به تعمیر و بازسازی آن  دریغ ننمایند.

در هفته آتی یکی دیگر از ریشه ها بررسی خواهد شد.



پیام سوگواری عقلانی:

در این هفته نیز یکی از فرزندان خشک مقیم تهران بنام شادروان غلامحسن شرمی دارفانی را وداع گفت.

در اطلاعیه ای که صاحبان عزا در دنیای مجازی تلگرام (مهاجران و بازارخشک) منتشرشده است،حکایت از عدم هرگونه تجمع در مراسم کفن ،دفن و ختم  میباشد و مخارج مربوطه صرف امور خیریه میگردد.

جادارد ضمن عرض تسلیت،این نگرش عقلانی  را در این برهه حساس کرونایی به فال نیک گرفته و از همه بازماندگان صبر و بردباری خواهانیم.

تا پنجشنبه دیگر بدرود.شاد و سالم باشید.







نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.