خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

خشک تر و تازه

سبزه وار، دیار همت، روستای خشک، خشک قائنات، دهات خشک، خشکی ها، بخش سده، بخش آرین شهر، خشک برکوک، خشک بیرجند.

عیار فتوت و جوانمردی در آیین های نوروزی خشک

برگزاری جشن های نوروزی بطور عام خبر از جشن و شادی و پایکوبی دارد اما بطور خاص ،در هر جامعه ای  پیام  منحصر بفردی را الغا می کند.

برگزاری آیین های نوروزی قبل از انقلاب در خشک بسیار با شکوه و پر طمطراق و با بازیهای مفرح عجین بود. آن بازیها در پست های اولیه بطور مجمل  باز گو شده است.در حدود یک ماه مانده به نوروز ،پدران و مادران در تدارک مهیا کردن سفره هفت سین به معنای واقعی بودند و از همه وقت بر تر ،تهیه سمنو بود (قبل تر توضیح داده شده است) و مواد سفره عبارت بودند از : سمنو ،برونی،کیشته زردآلوی نمیده،پنیر طبیعی،آلوی نمیده،سیر سرکه ای ،فله ،ماست ،و نان قرص تازه.

  

با یک مقایسه سر انگشتی،سلامتی مردم آنزمان با این زمان ،همان مقایسه دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه است.

دو سه روز اول نوروز در دید و بازدیدها سپری میشد و بچه ها  هم به خانه های فک و فامیل و در و همسایه ها جهت نوروزی گرفتن  از همدیگر سبقت می گرفتند و با جلوقسه هایی با جیبهای کلان ،و پیراهن های دو دو  ،یادآور مورچه های بار کشی بودند که در آرزوی اندوخته های بیشتری بی در ولایی می کنند.

بعد از روز سوم نوروز بازیها در میدان دکان شادروان آقای فرخی برگزار میشد،واهم بازیها عبارت بودند از:

1-درنه بازی

2- درنه مخدوش

3- زیر پالون خری

4-گرگر بازی

5-چپ یا راست

6-غزل خانه.

در حول و حوش دهه 50 بود که شخصی بنام آقای رفیق کشاوچی دارای دکترای مردم شناسی از کانادا جهت تحقیق به خشک آمد و در حدود یک سال شاید هم بیشتر در خشک مقیم بود و اینقدر با مردم صمیمی شده بود که مردم به ایشان مستر رفیق می گفتند،در اواخر مستر رفیق  حتی قادر بود که با لهجه خشکی صحبت نماید.جای بسی ناراحتی است که افراد با سواد ما نتوانستند از علم وزبان انگلیسی ایشان بهره کافی ببرند.نقل قولی از آقای کریم رضایی(کلاته بالا)(مقیم کانادا)وجود دارد که میگوید در یک سخنرانی که مستر رفیق در کانادا داشته اند،اینقدر طرفدار داشته اند که بلیت ورود به جلسه  ایشان به سرعت کمیاب گشته است.

ایشان بازیهای نوروزی رابه دقت وارسی و عکسبرداری و موجب تجزیه و تحلیل قرار دادند.ایشان دو ویژگی عمده مردم خشک را ناشی از بازیهای نوروزی می دانستند

1- فتوت وجوانمردی

2- مهربان بودن و میهمان نوازی

مستر رفیق معتقد بود که مردم با این بازیها در واقع عقده های درونی خود را بیرون ریخته وخویشتن را از درون آزاد می کنند و کینه هایی که در طول سال انباشته اند را به کلی تخلیه می کنند ودلهایشان همچون آیینه صاف می شود.(گویا ایشان در مقطعی استاد دانشگاه هاروارد بوده اند)،با این پیشینه ،تحلیلشان یک سند از تاریخ ماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.